Що таке віртуальна реальність?

Віртуальна реальність (або ВіАр, від англійської VR — virtual reality) це сукупність технічних засобів та відповідного контенту, які дають можливість глядачу зануритись в інший штучно створений світ, та відчути себе в ньому так, як би це була справжня реальність.

В контексті нашої діяльності ми насамперед будемо говорити про відео в форматі віртуальної реальності, або VR-відео, та про те, як і де його можна переглядати.

У чому головний секрет VR-відео?

Як каже відомий виробник VR-шоломів — компанія Oculus у своєму слогані — Ви не бачили це, поки не побачите це у VR!

І це дійсно важко пояснити на словах, так само як важко розказати про кіно формату IMAX тим, хто його ще не бачив.

Компанію Oculus придбано корпорацією Facebook за 2,3 мільярда доларів США. І вже у 2018 Марк Цукерберг представив світу перший найдоступніший VR-шолом, що не потребує з’єднання з комп’ютером, та коштує у США від $199. Наступна та більш досконала модель Meta Quest 2 коштує $299.

Головна фішка VR-відео полягає в його імерсивності, тобто в ефекті повного занурення у те що бачить глядач.

Цей ефект забезпечується двома головними речами:

  1. Широкий кут огляду, приблизно такий, який має людина, роздивляючись навколишній світ обома очима.
  2. Стереозображення, завдяки якому ми відчуваємо об’єм та відстань у реальному житті.

Людина завжди намагалася навчитися відображати реальність так, як у житті. Еволюція технічних засобів у відображенні контенту виглядає приблизно так:

звичайне кіно → 3d-кіно → IMAX → VR → ?

Що буде далі ми можемо тільки здогадуватись, але того що маємо на сьогодні, вже достатньо для повного занурення!

Яким буває VR-відео?

Спочатку з’явилося відео з охопленням 360 градусів. Спеціальна камера, а точніше — сукупність камер, фіксує все, що відбувається навколо. І глядач може потім побачити все на 360 градусів. Цей формат й досі залишається популярним на YouTube. Більшість користувачів дивиться такий контент зі звичайного комп’ютера, обираючи мишкою потрібний ракурс.

Але для розважального відео-контенту, особливо при перегляді у VR-шоломі, тут з’являється проблема. Це фокус уваги. Не завжди зрозуміло, куди дивитися зараз і чи не відбувається щось у цей момент цікаве за твоєю спиною. І весь сеанс перегляду глядач намагається зазирнути себе за спину що викликає певну фрустрацію.

На допомогу прийшла компанія Google, яка у 2018 представила новий технічний формат для контенту та обладнання — VR180.

Формат миттєво посів головне місце в розважальному VR-відео контенті завдяки так званому “seated experience” — можливості переглядати контент сидячі, без необхідності озиратися за спину. (У дорослому контенті формат повністю витіснив відео-360 і посів головне місце)

Для запису такого контенту були запропоновані спеціальні камери формата VR180. На відміну від камер 360, де для того щоб змонтувати готове відео потрібно “зшити” між собою окремі відео з кількох камер, камера VR180 має лише два фішай-об’єктива, направлені в одну сторону як очі у людини. Кожна камера бачить та записує буквально все перед собою 180х180 градусів, відповідно для лівого та правого ока.

Тобто, VR180 зробив віртуальне відео більш природнім та більш якісним! Задоволені були не лише користувачі, а й творці VR-контенту, оскільки більш гнучким та легким став і знімальний процес.

Хто що знімає у VR180?

У форматі VR180 можна побувати в багатьох куточках світу, відчути себе героєм фільму Роберта Родрігеса The Limit (трейлер The Limit), заглянути за куліси відомого Цирку Дю-Солей (плейлист IMMERCIRQUE), побувати на шоу Алана Уокера або в кліпах сера Елтона Джона, на показах мод Fashion week в Нью-Йорку, Лондоні або Парижі або подивитися як Джеймі Олівер готує свої кулінарні шедеври.

Любителі гострих відчуттів також не залишилися осторонь і за допомогою VR-шолома можуть прокотиться на американських гірках, побувати за кермом гідроцикла або спорткара, побути в дикій природі поруч з тигром або отруйними зміями.

І це все у відкритому доступі на YouTube, який можна переглядати як у VR-шоломі так і з будь-якого іншого пристрою.

Спецефекти в окремих відео, як наприклад трейлер 3-го сезону серіалу Escape the Night, дійсно вражають! Але в цілому, для того, щоб зацікавити і утримати увагу глядача в імерсивному відео не обов’язкові спецефекти, тому що сам формат з його глибиною сам по собі є суцільним спецефектом!

Повнолітні поцінювачи “полунички” легко знайдуть безліч платного та безкоштовного VR180-контенту на відповідних сайтах і без нашої допомоги. Ефект POV (відео від першої особи, коли бачиш “своє” тіло, опускаючи голову вниз) у таких відео дозволить відчути себе у ролі чоловіка або жінки.

У модельному та шоу бізнесі VR180 відіграє особливу роль, адже одна справа спостерігати за красунями з екрану і зовсім інша — відчувати себе поруч, всупереч соціальним дистанціям. Багато моделей і представники шоу-бізнесу успішно монетизують свою красу і популярність за допомогою VR. Тому багато якісного контенту доступно на платній основі.

Незважаючи на вищенаведену кількість прикладів, тих хто знімає VR180 у порівнянні з творцями звичайних відео, дуже і дуже мало. Тому попит на VR180 набагато вищий. Кількість користувачів VR в світі росте набагато швидше ніж кількість цікавого контенту.

Першими, хто опанував VR180 в Україні стали ми — SUN Media Group!

На нашому новому YouTube-каналі youtube.com/@VRSUN2.0 вже розміщено більше 170 відео різних жанрів. У цій збірці можна подивитися фрагменти різних наших VR-відео на теми туризму,  моделей, артистів та подій. Також на каналі ви знайдете кожен з фрагментів у вигляді окремого відео.

В максимальній якості (до 8к) наші відео доступні на спеціалізованій платформі DeoVR (це як ютуб для власників шоломів): deovr.com/channel/vrsun. Перегляд більшості відео на DeoVR потребує преміум-підписки, але зручність, різноманіття каналів зі всього світу і повна відсутність реклами залишають користувачів дуже задоволеними. Ми впевнено тримаємось у десятці самих популярних VR-каналів серед більше 800 VR-видавців зі всього сівту!

Близько 100 нашіх відео ліцензовані для власників шоломів PicoVR. Також готуємо контент для OculusTV.

Як можна дивитися VR-відео?

у шоломах
віртуальної
реальності

у пристроях
Google Cardboard
зі смартфону

зі смартфонів
та планшетів

зі звичайного
комп’ютера

навігація здійснюється поворотом голови

навігація здійснюється
поворотом пристрою

навігація здійснюється
мишкою

Звичайно, найкращій спосіб занурення у VR-відео це шолом віртуальної реальності, як Oculus Quest 2. У шоломах є безкоштовний додаток YouTube VR, через який можна знайти та подивитися будь-яке відео. Також є браузер, через який можна заходити на сайти де є VR-відео, та переглядати , обравши потрібний формат.

Другим по якості відчуттів, та безперечним лідером по кількості користувачів є пристрої Google Cardboard або так звані VR-окуляри. Існує безліч варіацій цього девайсу, але принцип перегляду VR-відео однаковий. На смартфоні Android відкриваєте мобільний додаток YouTube, знаходите відео у VR180 або VR360, далі у налаштунках відео обираєте максимальну якість, обираєте “Дивитися у VR” або просто натискаєте іконку кардборда. Після чого, відео розділиться на стереопару і смартфон можна вставляти у кардборд та переглядати майже як у шоломі.

На відміну від перших двох способів в яких зберігався стереоефект, при перегляді на мобільному девайсі або ПК цей ефект втрачається. Ми бачимо лише половину картинки, призначеної для лівого (або правого) ока.

У випадку смартфона або планшета, якщо вони мають гіроскоп, то навігацію можна буде здійснювати простим нахилом або поворотом пристрою. У залежності від якості відео іноді його можна наближати та віддаляти.

Перегляд на ПК VR-відео ми взагалі не можемо рекомендувати. Жодного натяку на імерсивність та ефект занурення. Ви просто можете трошки змінити зону огляду мишкою або тачпадом. При цьому для відображення максимальної якості дуже зростає Інтернет-трафік.